Årskrönika 2008 del 1


JANUARI

Spelade revy varenda helg och det var roligt. Sjöng om miljön och hade snygga finalkläder.


Fröken Jordgubbe.


Grand finale.


Jag är en clown och gör lite som jag vill.


Började skolan som startade med låtskrivar-semenarium. Jag och Lovisa filade på vårt melodifestivalbidrag. Den 18:e januari var det nån sorts öppet hus på Stage och jag och Lovisa drog igång det som senare skulle bli The Roobits. Vi började med att spela en låt av The Pipettes och bad killarna om komp-hjälp så vi kunde köra låten med moves på öppet hus-dagen då det skulle vara grejer från scenen hela dagen.


FEBRUARI

Fortsatte med revyandet de första två helgerna och det började bli stökigt backstage...


Alla mina grejer...


Roffe blev påtvingad pungskydd och piska!

Sen hade Chick Jaylors gig. Vi spelade på Uffes källare i Växjö för ca 10 personer och 8 av dem var föräldrar och syskon. Vi som hade varit så satsiga och tryckt upp massa demoskivor med Attitude som blivit klar i december. Gehörs och musikära B hade jazzkväll och jag scatsjöng "pupupu" hela kvällen... det är ju av misstagen man lär sig.

I slutet av månaden hade PAMA jippo inne på Statt i Karlskrona och jag var med och körade när Tove Hedenmalm körde sina låtar innan Justin Hopkins. Det var roligt gig! Kvällen efter var Chick Jaylors där och förbandade Janne Bark och Hempoland. Breven sköte ljudet. Och jag lyssnade på Jannes platta "Bara en man" hela dagarna. Han var också en sväng på Stage och hade workshops i två dagar, han var så bra! Det var då jag kom på att hade jag varit 50 hade jag gift mig med honom på stört! ;)
I februari var det också endel förberedelser inför det Sceniska Musikprojektet!



MARS

Det sceniska musikprojektet gick av stapeln. Sena nätter i Häradsbäck dagarna innan gjorde att jag var trött efter hela det där kalaset. Men det gick fint ändå!


På scen som gamling i kutrygg och äckelhår.

Jag och Lovisa skrev klart "Breakaway" kvällen innan deadline. Jag la piano och Lovisa spelade in sången i Buddes garderob. Vi hade några gig med 60-talsbandet som vi kallade det då. Dansade bakom Thomas "Elvis" Lindberg. Jag och Linus var konferencier på Musik Direkt på Stage, vi gjorde entré med en rullator.

Chick Jaylors åkte ner till Malmö på grupp-coaching för att prestera bättre, skapa kreativitet och få bättre sammanhållning i gruppen. Jag passade också på att visa pojkarna Malmös bästa second hand!


Albin testar skinnbrallor på UFF i Malmö.


Snön låg fortfarande kvar så Ola fick låna min randiga halsduk i Malmö.


Jaylors spelade på Kafé Deluxe i Växjö.


Jag och mattis laddade upp innan vi skulle upp på scen.Kvällen till ära
invigde jag min nya fodralklänning från American Apparel.


APRIL

Hade lite gig med 60-talsbandet, bland annat ett inne på Jenny Nyström i Kalmar där jag lyckades dra igång inbrottslarmet när vi skulle packa ut alla grejerna.
Jaylors spelade på korearnernas Redstock-festival i Bergkvara och jag höll på att frysa häcken av mig när vi skulle gå upp på scenen. det är för tidigt att ha utomhusgrejer i början av april...

Förberedelserna för Melodifestivalen var i full gång. Jag sprang och köpte färg, grejade trossar från Ola Franssons garage och hjälpte till att fundera ut scenografin. Och naturligtvis gick många timmar åt till rep på alla låtar.
Helgen 24-25 april var det äntligen dags! Vi dansade Chicago i pausen, jag körade och spelade piano på ett par stycken låtar och sen hade Jaylors med en låt och jag och Linus sprang i publiken!  Jag beundrade BMJ´s fantastiska arr och headbängade till Jaylors minus Hildas "Win or loose" som senare blev en Jaylors-dänga.
Lovisas och min "Breakaway" vann 2:ornas och det var helt fantastiskt! Vi trodde de skämtade och fattade först ingenting. Det trodde vi aldrig. Efterfesten blev vild som sig bör ;) Vi firade hemma hos Adam och Calle!


Ola-med-puffärms-skjortan och jag laddade backstage!


Jennifer, Jennie och Anja hade med en låt som de skrivit ihop.


Nicke-picke skötte Greenroom på 2:ornas kväll.



Frasse grattade Lovisa genom att skjutsa henne på en skottkärra.



MAJ

Kanske årets bästa månad!

Jag började med att åka till Stockholm med hela det glada revygänget! Jonas var mitt bästa sällskap och jag märkte ganska snart att han var smidig att ha med på stan. Så jag tvingade med honom i alla second hand-butikerna och H&M i vartenda gathörn. På Judit´s på Söder hittade jag min röda, axelbandslösa volangdröm som jag bara var tvungen att ta med mig hem. Den har faktiskt blivit väl använd! Vi shoppade massa, kollade på REA på Hamburger Börs och käkade fin middag.


Jonas i vårsolen på Götgatan.


Sen bytte vi plats! Så, jag på Götgatan :)

60-talet hade gig i Vissefjärda och den dagen kändes det som att sommaren hade kommit. Tjejerna körde teater för barnen så jag var tvungen att gå omkring i en heltäckande Baloo-dräkt av fuskpäls. Jag svettades som en gris i solsgasset.
Jaylors hade 6 gig, bland annat i Alvesta, Torsås och Häradsbäck där det blev slagsmål precis innan vi skulle spela. Vi gigade även på Michelles 18-årsfest utanför Emmaboda och dagen efter virrade Mattis bort sig så vi fick åka och leta och missade tåget hem. Sen när vi väl hittat honom fick vi leta upp hans gitarr som han inte visste var han hade...

Den 20:e maj gästade Robert Wells Stage4you och det var helt underbart! Han var så duktig och proffsig och TREVLIG! Vi gjorde en föreställning med honom och Camerata nordica och han kompade mig i "Sakta vi gå genom stan". Det var ett Halleluja-moment! Jag bara njöt. Och Lovisa sjöng The Arks mästerverk "Worrying kind" jättefint!
Jag var med och gjorde ett reportage för Expressen om skolan och Wells-grejen och det var spännande!


Det var helt fantastiskt att bli ackompanjerad av Robert! Särskilt i en sån
improvisationsrik låt. Foto: Claes-Göran Bjerding.


Den 29:e maj fyllde jag 18 år!


18-årsfirandet hemma i trädgården.

Den 27:e maj åkte jag, Lovisa, Adam och Niklas upp till TV-huset i Växjö och spelade "Breakaway" live i Nyhetsmorgon. Niklas var bakis som en gris och vi hann knappt sminka oss, det var en hetsig dag! Men en bra erfarenhet rikare!
Vi spelade in Breakaway i Pamas studio 1. Fredde hjälpte oss att prodda. Kul var det och efter lite funderande kring cirkus-orgel och annat blev resultatet fint.


Ola spelade in trummorna på Breakaway.

I maj var det nästan sommar. Vi spelade med 60-talsbandet på någon gymnasie-tjosan i Borgholm. Passade på att grilla lite och en eftermiddag låg vi nere vid Dalskär och stekte.



Borgholm.


Niklas och Ola vid Dalskär.


Adam och Mattis på terassen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0